• +40.723.393.454
  • office@jetcar.ro
  • Luni - Vineri: 09:00 - 17:00
  • Stan Vidigrin Nr.4 (fosta Buziasului)

Clipboard01

Există câteva indicii care vă pot spune rapid dacă o baterie auto trebuie înlocuită  sau doar că trebuie  să fie încărcată. Deoarece majoritatea acumulatorilor auto utilizaţi în prezent sunt  compacţi şi nu necesită întreţinere, metodele tradiţionale de verificare a stării de încărcare prin măsurarea densităţii electrolitului devin inutile.

Aproape toate bateriile auto utilizate în prezent se bazează pe combinaţia plumb şi acid sulfuric, combinaţie implementată prin diverse soluţii tehnice. Dar indiferent de soluţia  aleasă, acumulatorii Pb-H2SO4 împărtăşesc aceleaşi caracteristici fizico-chimice ce pot fi utilizate pentru a verifica starea lor de funcţionare.

Unii producători şi-au echipat acumulatorii cu densimetre ce pot indica cu aproximaţie starea de încărcare a acestora. Acestea sunt dispuse pe partea superioară a bateriei şi au forma unui disc de sticlă prin care se poate observa un punct de culoare verde intens în cazul încărcării complete, de un verde închis în cazul încărcării parţiale şi de culoare galbenă sau albă atunci când acumulatorul este defect şi trebuie înlocuit.

O altă metodă mult mai precisă de verificare a acumulatorilor, este aceea de măsurare a tensiunii prezente la bornele bateriei. Utilizând un multimetru digital (cele analogice nu pot fi folosite) tensiunea măsurată la bornele unui acumulator încărcat în proporţie de 100% trebuie să aibă valoarea de 12,6 V. Această tensiune trebuie să fie măsurată după ce  la bornele bateriei a fost conectat în prealabil (pentru câteva minute) un consumator (poate să fie o lampă portativă) astfel încât, să fie eliminată sarcina electrică de suprafaţă.

O baterie auto este complet descărcată dacă  tensiunea la borne (măsurată în condiţiile de mai sus) are o valoare mai mică de 12 V. Funcţie de tensiunea la borne în gol se poate aproxima starea de încărcare a bateriei:

12,6 V = baterie încărcată 100 % ;

12,4 V = baterie încărcată  75 %  ;

12,2 V = baterie încărcată  50 %  ;

12,0 V = baterie încărcată  25 %  ;

11,9 V = baterie descărcată;

Deşi o tensiune de 12,6 V poate indica o încărcarcare completă a bateriei,  putem avea surpriza ca aceasta să nu poată furniza curentul necesar pentru pornirea unui motor. Pentru a verifica capacitatea acumulatorului de a furniza curentul necesar se va măsura tensiunea la borne în sarcină. Pentru aceasta, bateria trebuie să fie încărcată în proporţie de minim 75 % (tensiunea la borne mai mare sau egală cu 12,4 V). Bateria va fi conectată la o sarcină ce va consuma de trei ori mai mult curentul nominal înscris pe aceasta timp de maxim 15 secunde. Pentru a trece testul, bateria trebuie să aibă o tensiune la borne de minim 9,6 V. De exemplu, un acumulator de 56 AH trebuie conectat  timp de 15 secunde la o sarcină care să consume 168 A. Dacă nu există posibilitatea utilizării unei astfel de sarcini, se va măsura tensiunea la bornele bateriei în momentul pornirii motorului. Dacă aceasta nu scade sub 9,6 V, atunci aceasta a trecut testul. Dacă valoarea tensiunii este 9,5 V sau mai mică, atunci bateria este defectă şi trebuie  înlocuită.

ATENŢIE : Tensiunea de 9,6 V variază cu temperatura. Aceasta este valabilă pentru o temperatură a electrolitului de 21 grade Celsius sau mai mare. Pentru valori mai mici ale temperaturii se vor utiliza valorile de mai jos:

15   ºC = 9,5 V

10   ºC = 9,4 V

5     ºC = 9,3 V

0     ºC = 9,1 V

-5    ºC = 8,9 V

-10  ºC = 8,7 V

-15  ºC = 8,5 V

Toate autovehiculele moderne sunt echipate cu sisteme electronice ce necesită alimentarea cu energie electrică chiar şi atunci când acestea nu sunt utilizate. Aceste sisteme au un consum de energie care poate duce în timp la descărcarea acumulatorului. În general consumul este sub 20 de mA. Pentru a verifica valoarea curentului de standby se procedează astfel : cu motorul şi toţi consumatorii opriţi, se desface borna negativă a bateriei şi se introduce în serie cu acumulatorul un ampermetru. Valoarea curentului măsurat nu trebuie să depăşească 35 mA. Dacă acesta este mai mare de 35 mA, atunci este posibil ca în instalaţia electrică să existe un scurt circuit sau este posibil ca un consumator să utilizeze mai multă energie decât în mod normal. Acest lucru poate duce la descărcarea bateriei sau la uzura ei prematură.

De asemenea, murdăria acumulată pe suprafaţa superioară a bateriei în combinaţie cu umiditatea poate duce la apariţia unui curent parazit între borne ce poate provoaca descărcarea rapidă a acesteia. Măsurarea acestui curent se poate face cu ajutorul unui voltmetru digital prin dispunerea sondei negative pe borna negativă iar a celei pozitive pe partea superioară a carcasei bateriei. Dacă tensiunea indicată este mai mare de 0,5 volţi, atunci partea superioară a bateriei trebuie curăţată cu o soluţie de apă şi bicarbonat de sodiu (praf de copt).

Un alt motiv ce poate duce la funcţionarea defectuoasă a unui acumulator, este fenomenul de oxidare (sulfatare) a bornelor. În aceste condiţii, un acumulator nu poate furniza curentul necesar pornirii motorului datorită rezistenţei suplimentare induse de oxidul acumulat pe borne. Verificarea contactelor bateriei se face prin măsurarea tensiunii între borna bateriei şi borna cablului la pornirea motorului. Dacă tensiunea indicată este mai mare de 0 V atunci bornele trebuiesc curăţate cu o perie de sârmă şi o soluţie de apă cu bicarbonat  de sodiu.

Informaţiile prezentate în acest articol nu trebuiesc tratate ca nişte instrucţiuni tehnice. Ele sunt simple informaţii ce vă pot ajuta să vă faceţi o idee despre starea în care se află acumulatorul autovehiculului dumneavoastră. Dacă suspectaţi faptul că, acesta nu mai corespunde tehnic, vă recomand să vă adresaţi unui service autorizat unde cu siguranţă că, nu veţi putea fi “aburit”. Autorul nu îşi asumă nici o răspundere pentru eventualele pagube rezultate din utilizarea informaţiilor prezente în acest articol.

ATENŢIE :  La demontarea unui acumulator auto deconectaţi întodeauna borna negativă şi apoi cea pozitivă . La montaj procedaţi invers.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

© Copyright 2016 Jet Car Optimizare by Power Solution